D'Baby Adams
Vida Inicial
Désirée Adams nasceu em 15 de março de 1961, em Londres, filha de Samuel e Marie-Thérèse Adams, imigrantes da ilha caribenha de Santa Lúcia que chegaram à Inglaterra em 1955 como parte da chamada "Geração Windrush". Seu pai era carpinteiro e sua mãe, costureira. A família se estabeleceu no bairro de Notting Hill, onde D’Baby Adams cresceu cercada tanto pela cultura britânica quanto por suas raízes santa-lucenses. Ela tem uma irmã mais nova, Danika Evangeline Adams, nascida em 1970.
Carreira
1973–1975: Ascensão à Fama
Por volta de 1973, D'Baby Adams havia perdido os pais e ficou responsável por cuidar de sua irmã mais nova, Daneka; enquanto Daneka foi colocada em um lar adotivo, Adams sobreviveu nas ruas de Londres como mendiga. Aos 12 anos, Désirée começou a cantar em frente ao Shakespeare's Globe Theatre para seu sustento. Suas interpretações de canções do musical Jesus Christ Superstar atraíam pequenas, mas entusiasmadas plateias. Foi assim que chamou a atenção do ator italiano Giovanni Moretti, que a indicou ao produtor britânico Cameron Mackintosh.
Em 1974, D’Baby Adams fez sua estreia no West End protagonizando a peça This Girl is So Crazy, no papel de Audrey Whitaker, uma jovem rebelde na Inglaterra vitoriana. Seu desempenho rendeu a ela o apelido "D’Baby", inspirado em uma fala icônica da peça: "When D’Baby speaks, everyone sits and listens." (Quando D’Baby fala, todos se sentam e ouvem). Aos 13 anos, ela se tornou a primeira mulher negra a liderar uma produção no West End. This Girl is So Crazy foi aclamada pela crítica como a maior peça teatral do século XX. A produção atraiu a atenção da Família Real Britânica, com a Rainha Elizabeth II assistindo a uma apresentação no West End e elogiando a atuação da jovem atriz. Décadas depois, esse reconhecimento influenciou a concessão do título de Dama das Artes Britânicas a Adams. A peça ficou em cartaz por dois anos, e D’Baby Adams recebeu o prêmio Laurence Olivier de Melhor Atriz em Peça ou Musical.
1976–1977: Sucesso na Broadway
![]() |
| Pôster de This Girl is So Crazy |
O sucesso de This Girl is So Crazy levou à sua adaptação para a Broadway, sob a direção de Andrew Lloyd Webber. D’Baby Adams reprisou o papel de Audrey Whitaker por mais dois anos, encerrando sua participação em 1977, aos 16 anos. Sua performance lhe garantiu um Tony de Melhor Atriz, tornando-a uma das vencedoras mais jovens da história da premiação. O encerramento da peça no West End entrou para a história do teatro britânico: D’Baby Adams fez um monólogo impactante, acompanhado de luzes estroboscópicas e uma reflexão sobre "o poder da mulher negra". O público respondeu com uma ovação de pé que durou impressionantes 94 minutos, um recorde na época.
1978–1982: Teatro Alternativo e Papéis de Transição
Após o sucesso de This Girl is So Crazy, D’Baby Adams migrou para o teatro alternativo de Londres, assumindo papéis que refletiam sua jornada como jovem mulher e artista. Em 1978, estrelou a peça Oh My Gosh, ao lado da atriz Emma Sullivan. Escrita pelo então promissor dramaturgo Julian Hartley, a produção abordava temas como rebeldia juvenil, identidade e autodescoberta na Grã-Bretanha pós-punk. D’Baby Adams interpretou Lila, uma adolescente de 16 anos lidando com as complexidades da amizade, da família e do primeiro amor. A crítica elogiou sua capacidade de transmitir emoção e vulnerabilidade, mostrando uma faceta mais introspectiva, distante do carisma exuberante de "D’Baby".
Em 1981, D’Baby Adams assumiu um papel ainda mais experimental em Someone Is Sexing, peça provocativa escrita e dirigida por Miranda Cole. Encenada no Young Vic, a produção explorava o despertar sexual, as pressões sociais e os desafios enfrentados por mulheres jovens em um mundo em transformação. D’Baby Adams deu vida a Jasmine, uma estudante de arte de 19 anos lidando com seus desejos e ambições. O uso inovador de elementos multimídia, como projeções visuais e música ao vivo, fez da peça um destaque no circuito teatral alternativo.
1983–1984: Baby, Please e o Momento Decisivo
![]() |
| D'Baby Adams em 1998 na pré-estreia de Central do Brasil |
Nos bastidores, a relação entre D’Baby Adams e Hargrove foi marcada por conflitos, com relatos de comentários racistas e comportamento desrespeitoso por parte do ator. Durante uma apresentação, a tensão atingiu o auge quando Hargrove improvisou uma fala ofensiva contra D’Baby Adams. Em um momento que entraria para a história do teatro britânico, D’Baby Adams saiu do personagem, deu um tapa no colega de cena e o repreendeu de forma contundente: "Quando D’Baby Adams fala, todo mundo senta e escuta." O público reagiu com choque e aplausos, e o episódio rapidamente se tornou assunto no meio teatral.
Embora algumas críticas tenham classificado sua reação como antiética, muitos aplaudiram sua coragem para enfrentar o racismo e o abuso em uma indústria que frequentemente silenciava vozes marginalizadas. A frase "Quando D’Baby Adams fala, todo mundo senta e escuta" virou um símbolo de empoderamento e resistência, reforçando sua imagem de artista destemida. No entanto, o incidente também lhe rendeu o rótulo de "raivosa" entre alguns produtores, uma narrativa que D’Baby Adams sempre contestou, apontando o tratamento desigual que mulheres negras sofrem no meio artístico.
1985–1988: Estreia em Hollywood e Hiato
Em 1985, D’Baby Adams fez sua estreia em Hollywood no filme A Cor Púrpura, de Steven Spielberg, interpretando Miss Betty, uma empregada doméstica espirituosa. No entanto, os bastidores da produção foram marcados por uma rivalidade intensa entre D’Baby Adams e a co-estrela Oprah Winfrey. Relatos indicam que as atrizes tiveram divergências criativas e disputas sobre seus papéis no longa. O conflito se tornou tão desgastante que D’Baby Adams chegou a considerar abandonar a carreira.
O impacto emocional da experiência, somado à pressão da fama crescente, levou D’Baby Adams a se afastar temporariamente da atuação. Desiludida com a indústria, passou alguns anos longe dos holofotes, viajando pela Índia em busca de autoconhecimento e propósito. Mais tarde, descreveu esse período como uma fase essencial para sua evolução pessoal e profissional.
1989–1994: Transição para a TV e Sucesso com Your Eyes
![]() |
| D'Baby Adams em sessão de fotos para a Vogue (2015) |
1995–2000: Cinema Independente e Remontagem de This Girl is So Crazy
Após o sucesso de Your Eyes, D’Baby Adams direcionou seu foco para o cinema independente, buscando papéis desafiadores e não convencionais. Entre 1995 e 2000, ela participou de uma série de projetos aclamados pela crítica, incluindo:
- Shadows on the Congo (1995): Dirigido por Mike Leigh, este drama britânico explorava a vida de imigrantes em Londres nos anos 1990. D’Baby Adams interpretou Marlene, uma mãe solteira e aspirante a poetisa que luta para equilibrar seus sonhos com as dificuldades da vida. Sua atuação lhe rendeu o British Independent Film Award de Melhor Atriz e o Globo de Ouro de Melhor Atriz em Filme Dramático.
- Echoes of a Creole Heart (1997): Neste drama independente americano dirigido por John Sayles, D’Baby Adams contracenou com Alfre Woodard e David Strathairn. Ela interpretou Grace, uma cantora de jazz na Nova Orleans dos anos 1950 que enfrenta o racismo e perdas pessoais. O filme estreou no Festival de Sundance e venceu o Prêmio Especial do Júri para Melhor Elenco, com a atuação de D’Baby Adams sendo destacada por sua intensidade e musicalidade.
- The Edge of Tomorrow (1998): Dirigido por Lynne Ramsay, este filme experimental britânico acompanhava a relação entre uma jovem (interpretada por Samantha Morton) e sua tia distante, Eleanor, vivida por D’Baby Adams. Seu papel como uma artista boêmia lutando contra o vício demonstrou sua versatilidade e lhe garantiu o London Film Critics' Circle Award de Melhor Atriz Coadjuvante e um Globo de Ouro de Melhor Atriz em Filme Musical ou Comédia.
- Beneath the Surface (2000): Neste thriller psicológico dirigido por Darren Aronofsky, D’Baby Adams estrelou ao lado de Ellen Burstyn. Ela interpretou a Dra. Naomi Carter, uma psiquiatra investigando eventos misteriosos em uma pequena cidade da Nova Inglaterra. O filme estreou no Festival de Cinema de Toronto e venceu o Independent Spirit Award de Melhor Fotografia. A performance de D’Baby Adams foi descrita pela crítica como "hipnotizante". Além de atuar, ela também co-dirigiu o longa, marcando sua estreia como cineasta.
Em 1999, após as filmagens de The Edge of Tomorrow, D'Baby Adams se uniu novamente a Cameron Mackintosh para uma remontagem comemorativa de This Girl is So Crazy: A 25th Anniversary Celebration. Durante a curta temporada, D'Baby assumiu com maestria o papel de Audrey Whitaker, e a peça passou a contar com um ato adicional, completamente escrito por ela. O sucesso de crítica e público foi estrondoso, e essa remontagem se mostrou fundamental para o retorno de D'Baby ao teatro na década seguinte, além de consolidar sua posição como uma das figuras mais importantes do teatro britânico, reforçando sua reivindicação ao título de Dama do Teatro Britânico.
2000s: Retorno ao Teatro e à Televisão Mainstream
Após sua fase no cinema independente, D’Baby Adams retornou ao teatro mainstream, assumindo papéis icônicos em peças clássicas e shakesperianas. Suas atuações nesse período foram amplamente elogiadas, consolidando seu status como uma das maiores atrizes de teatro de sua geração.
- Medea (2002): D’Baby Adams interpretou a protagonista na adaptação moderna da tragédia de Eurípides, que estreou no West End de Londres antes de seguir para a Broadway. Sua interpretação da feiticeira vingativa foi descrita como "eletrizante" e "devastadora" pela crítica. Ela venceu o Tony Award de Melhor Atriz por sua performance na Broadway.
- The Wire (2005): D’Baby Adams fez uma participação especial na aclamada série da HBO, interpretando a Dra. Lenora James, uma diretora escolar em Baltimore conhecida por sua compaixão e rigor. Apesar de sua participação breve, seu desempenho foi amplamente elogiado e lhe rendeu o Primetime Emmy de Melhor Atriz Convidada em Série Dramática, seu primeiro grande prêmio televisivo nos Estados Unidos.
- Hamlet (2008): Em uma inovadora produção de Hamlet no National Theatre, D’Baby Adams interpretou Gertrudes, a mãe do protagonista. Sob a direção de Nicholas Hytner, a peça reimaginou Gertrudes como uma figura mais ativa e complexa. A apresentação final de Hamlet rendeu a D'Baby Adams uma ovação recorde de 135 minutos, um feito sem precedentes no teatro mundial. Sua atuação lhe garantiu o Evening Standard Theatre Award de Melhor Atriz Coadjuvante e o Critics' Circle Theatre Award de Melhor Atriz.
2010s: Aclamação Contínua e Dramaturgia
![]() |
| D'Baby Adams ganha o prêmio de Melhor Atriz por Coriolanus |
- The Black Fire Within (2010): Peça que D’Baby Adams escreveu e produziu, explorando as vidas de imigrantes caribenhos na Londres dos anos 1950. A produção venceu o Evening Standard Theatre Award de Melhor Peça Nova.
- Black Voices of the Windrush (2014): Um espetáculo de teatro documental que ela co-produziu, baseado em entrevistas com membros da Geração Windrush. O projeto foi aclamado e recebeu o Olivier Award por Realização Excepcional no Teatro Afilhado.
D’Baby Adams também voltou a atuar nesse período, estrelando produções como:
- Coriolanus (2016): D’Baby Adams interpretou Volumnia, a formidável mãe de Coriolano, em uma produção amplamente aclamada da Royal Shakespeare Company. Sua performance foi elogiada por sua "presença imponente e profundidade emocional", garantindo-lhe o Olivier Award de Melhor Atriz Coadjuvante.
- Your Eyes II: The Musical (2019): Baseado em sua icônica série de TV de 1989, Your Eyes II: The Musical estreou no West End, com D’Baby Adams reprisando seu papel como a Dra. Amara Johnson. Além de co-produzir o musical, sua atuação foi celebrada pela crítica e pelo público. A produção venceu o Olivier Award de Melhor Musical Novo e rendeu a D’Baby Adams o Evening Standard Theatre Award de Melhor Atriz em Musical. Na Broadway, sua performance também foi premiada com o Tony Award de Melhor Atriz Principal.
Em 2018, D’Baby Adams recebeu um Oscar Honorário por suas "contribuições extraordinárias ao cinema, teatro e televisão, e por seu compromisso inabalável com a diversidade e a representação nas artes".
2020s: Sucesso Contínuo e Projetos Futuros
![]() |
| D'Baby Adams com Rainha Margarida em Richard III |
- Richard III (2024): D’Baby Adams interpretou a Rainha Margarida em Ricardo III, dirigido por Sam Mendes no Old Vic. Sua performance foi descrita como "uma aula magistral de gravidade shakespeariana", rendendo-lhe o Olivier Award de Melhor Atriz Coadjuvante, além do Evening Standard Theatre Award e do Critics' Circle Theatre Award.
- Black and Powerful (2025): D’Baby Adams estrelará o aguardado filme Black and Powerful, da A24, dirigido por Barry Jenkins. O longa conta a história de Lashonda Williams, uma mulher ferozmente independente que desafia a opressão sistêmica em uma pequena cidade do sul dos EUA nos anos 1970. O burburinho inicial indica que a atuação de D’Baby Adams pode lhe render uma indicação ao Oscar de Melhor Atriz.
- Crown & Conflict (2025): D’Baby Adams interpretará a Rainha Elizabeth II em Crown & Conflict, cinebiografia dirigida por Yorgos Lanthimos. A escolha de Adams, uma atriz negra, gerou debates, com alguns elogiando a abordagem inovadora, enquanto outros questionam a fidelidade histórica. A produção enfatiza a interpretação artística em vez do realismo estrito. A primeira imagem oficial mostra Adams com um elegante vestido branco e uma tiara de inspiração africana, indicando uma representação distinta da monarca britânica.
- Euphoria (2026): Com estreia prevista para 2026, D'Baby Adams se juntará ao elenco do fenômeno global da HBO Euphoria, interpretando a cafetina Aunt LaChanze. Sua personagem acolherá a protagonista Rue (Zendaya) em seu bordel após ela perder tudo para o vício em drogas.
Além disso, D’Baby Adams lançará sua autobiografia, This D'Baby is So Crazy: Why I Speak and People Sit and Listen, em 2025. Os direitos do livro foram adquiridos pela Searchlight Pictures, que já desenvolve uma adaptação cinematográfica com Angela Bassett no papel de D’Baby Adams.
Música
Em 1976, após o sucesso de This Girl is So Crazy, D’Baby Adams se aventurou na música com o lançamento do single "D’Baby is Speaking." A canção trazia o refrão marcante "sit, sit, sit, when D’Baby speaks, everybody sit (sit, sit, sit)...", uma referência direta à sua fala mais famosa na peça. O single alcançou o topo das paradas no Reino Unido e chegou à 15ª posição na Billboard Hot 100 nos Estados Unidos, impulsionado por uma performance controversa no Saturday Night Live. No entanto, a recepção da crítica foi mista: enquanto alguns elogiavam a originalidade, outros consideravam a letra pretensiosa e apelativa. Mais tarde, D’Baby Adams admitiu arrependimento pelo projeto, descrevendo-o como "exploratório" e "incompatível com meus valores artísticos". Desde então, ela proibiu qualquer comercialização ou transmissão da música, tornando-a uma raridade cobiçada por fãs e colecionadores.
D'Baby Adams gravou versões de clássicos do jazz para Echoes of a Creole Heart (1997), no qual interpretava Grace, uma cantora de jazz na Nova Orleans dos anos 1950. Entre as músicas regravadas estavam "Ain’t Misbehavin’", "On the Sunny Side of the Street", "Do You Know What It Means to Miss New Orleans" e "St. Louis Blues". A trilha sonora foi um sucesso de vendas, alcançando o primeiro lugar nas paradas do Reino Unido e da Billboard 200 dos Estados Unidos, onde permaneceu por semanas.
Em entrevista à Vanity Fair em 2010, D'Baby Adams revelou ter gravado músicas de jazz sobre a experiência da mulher negra de Santa Lúcia na Europa, mas ainda aguardava o momento certo para lançá-las, afirmando que o mundo não estava preparado para a excelência negra que o projeto representava.
Em 2022, gravou clássicos do jazz ao lado de Tony Bennett, seu amigo pessoal desde 1991, quando eram vizinhos em Ohio. Com a morte de Bennett antes da conclusão do projeto, D'Baby declarou em suas redes sociais, em 2023, que as gravações seriam divulgadas no futuro, mas não naquele momento, pois ainda vivia seu luto.
Video Games
D'Baby Adams também emprestou sua voz a diversos títulos de videogame ao longo dos anos, incluindo Star Wars Jedi: Survivor, Death Stranding 2: On the Beach, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, Call of Duty: Modern Warfare, God of War Ragnarök, além de Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii. Por seu trabalho em dublagem, Adams conquistou três Game Awards e um BAFTA Games Award.
Ativismo e Defesa de Causas
Ativismo Negro
![]() |
| D'Baby Adams em campo de refugiados para negros deslocados |
Uma de suas campanhas mais notáveis tem sido seu compromisso de erradicar o blackface e outras práticas racialmente insensíveis no teatro, cinema e televisão. No início dos anos 1990, D’Baby Adams denunciou publicamente produções que perpetuavam estereótipos prejudiciais ou utilizavam blackface, pressionando teatros e estúdios a adotarem práticas de escalação mais inclusivas.
D’Baby Adams também tem sido uma apoiadora vocal de iniciativas que aumentam as oportunidades para artistas negros nos bastidores, incluindo escritores, diretores e produtores. Ela orientou talentos emergentes por meio de programas como a The D'Baby Foundation, que fundou em 2005 para fornecer bolsas de estudo, treinamento e recursos para artistas sub-representados. A fundação já auxiliou mais de 200 pessoas a seguirem carreiras nas artes, muitas das quais conquistaram sucesso em suas respectivas áreas.
Defesa dos Direitos Trans
Em 2001, D'Baby Adams escreveu uma série de reflexões na Catedral de São Patrício, em Dublin, na Irlanda, nas quais abordava questões relacionadas às mulheres trans, especialmente as que viviam em situação de rua. Esses escritos foram posteriormente divulgados como parte de seu ativismo em defesa dos direitos das mulheres trans.
Vida Pessoal
![]() |
| D'Baby Adams participando do Oscar de 2025 |
![]() |
| D'Baby Adams e o ex-marido Sebastian Langley em 2011 |
Religião
D’Baby Adams se identifica como anglicana, mas também adota elementos do movimento Rastafári, devido à sua herança santa-lucense. Além disso, ela expressou uma profunda conexão com a religião iorubá, acreditando que o culto aos orixás a aproxima de seus ancestrais. Suas crenças espirituais são um aspecto central de sua identidade, influenciando tanto sua filosofia pessoal quanto seus empreendimentos artísticos.
Visões Políticas
D’Baby Adams é conhecida por seu forte apoio ao Partido Trabalhista, defendendo políticas que promovem o bem-estar social, os direitos dos trabalhadores e a igualdade. No entanto, suas opiniões políticas já foram alvo de críticas devido a comentários controversos sobre imigração. Apesar de sua própria herança imigrante — com pais caribenhos —, D’Baby Adams se posicionou contra a imigração de muçulmanos, alegando que, em sua visão, os imigrantes caribenhos trouxeram uma forte ética de trabalho, enquanto, em contraste, os imigrantes muçulmanos seriam responsáveis por trazer "caos" e contribuir para o que chamou de "cultura da preguiça".
Polêmicas
D’Baby Adams é conhecida por sua franqueza e honestidade sem filtros, o que frequentemente resultou em rivalidades públicas e controvérsias ao longo de sua carreira. Sua postura direta a tornou uma figura polarizadora — elogiada por uns por sua autenticidade e criticada por outros por ser excessivamente confrontadora.
- Rivalidade com Oprah Winfrey: Durante a produção de A Cor Púrpura, de Steven Spielberg, em 1985, D’Baby Adams e Oprah Winfrey se envolveram em uma disputa altamente divulgada que quase arruinou a carreira de Adams. A rivalidade escalou a ponto de D’Baby Adams tecer comentários afiados contra Winfrey, incluindo chamá-la de "uma mera apresentadora tentando atuar" e declarar: "Algumas pessoas precisam de um microfone para serem ouvidas, mas eu não — quando D’Baby fala, todos escutam." O conflito foi tão intenso que D’Baby Adams mais tarde admitiu que quase a levou a abandonar a atuação. Anos depois, quando D’Baby Adams ganhou o Tony de Melhor Atriz em Musical por Your Eyes II: The Musical em 2019, ela sentiu que tinha sido vingada. Em seu discurso de aceitação, declarou: "Quando D’Baby fala, todos sentam e escutam", uma referência clara ao passado, enquanto Oprah, presente na plateia, não teve escolha a não ser ouvir.
- Acusação de xenofobia: Em entrevista ao The Oprah Winfrey Show em 2000, D'Baby Adams causou polêmica ao afirmar que estava pronta para deixar os Estados Unidos após as gravações de Beneath the Surface (2000). Embora tenha falado em tom jocoso, reiterou que seu foco estava no Reino Unido e na Europa, onde, segundo ela, a arte era mais vibrante e intensa. Suas declarações, incluindo uma brincadeira em que chamou os americanos de "básicos e bregas", geraram reações negativas nos Estados Unidos e foram criticadas por Joan Rivers. Em resposta, D'Baby ironizou, dizendo que nem sabia que Rivers ainda estava viva.
- Conflito com Barbra Streisand: Em 1995, durante uma entrevista no programa Radio 2's Afternoon Show da BBC, D'Baby Adams causou um desconforto ao afirmar diretamente para Barbra Streisand que ela era uma cantora dos anos 70, uma época em que D'Baby ainda era criança. A declaração causou desconforto em Barbra, que foi clicada saindo furiosa do estúdio, o que gerou grande repercussão nos tabloides do Reino Unido.

Incidente com Elton John - Desavença com Elton John: D'Baby Adams e Elton John tiveram um desentendimento nos anos 90 após D'Baby criticar a postura de Elton no enterro de Lady Diana, amiga pessoal de Adams. Em entrevista ao The Jonathan Ross Show, D'Baby afirmou que Elton se comportou como se fosse a estrela do evento. Elton respondeu na NME, dizendo que D'Baby deveria se preocupar mais em atuar do que em dar palpites. A tensão entre eles culminou no BAFTA de 1999, onde Elton apresentou a categoria de Melhor Atriz em Papel Coadjuvante, na qual D'Baby foi indicada por sua performance em The Edge of Tomorrow (1998). Ao receber seu prêmio, D'Baby comentou: "Parece que só existe espaço para apenas uma Dama neste país", ironizando o rival, que deixou o palco antes do término de seu discurso, visivelmente irritado.
- Críticas a Viola Davis: D’Baby Adams gerou controvérsia com comentários desdenhosos sobre a atuação de Viola Davis no filme Histórias Cruzadas (2011). Em entrevista à Vogue UK, Adams declarou: “Jamais desperdiçaria meu talento interpretando uma empregada qualquer apenas para alimentar a empatia performativa da branquitude.” Ela ainda classificou a atuação de Davis como “exagerada” e “constrangedora.”
- Conflito com Dame Judi Dench: D’Baby Adams entrou em conflito público com Dame Judi Dench sobre o título de "Dama do Teatro Britânico". Em uma entrevista de 2022, D’Baby Adams afirmou que o título lhe pertencia de direito, declarando: "Eu derrubei barreiras que outros nem poderiam imaginar. Alguns subiram ao topo com as costas apoiadas no privilégio branco, enquanto eu tive que lutar por cada centímetro do meu espaço." Embora não tenha mencionado Dench diretamente, os comentários foram amplamente interpretados como uma crítica à carreira da atriz, gerando um intenso debate sobre raça e privilégio nas artes.
- Críticas a Cynthia Erivo: D’Baby Adams sempre rejeitou comparações entre ela e Cynthia Erivo, que muitos chamam de "a nova D’Baby". Em uma entrevista de 2020, D’Baby Adams desmereceu Erivo como uma "versão inferior" dela mesma, afirmando: "Só existe uma D’Baby. As imitações sempre ficarão aquém." As declarações criaram um atrito entre as duas atrizes, com Erivo posteriormente dizendo que admirava D’Baby Adams, mas considerava seus comentários "decepcionantes".
- Conflito com Fernanda Torres no Oscar: Em 2025, D’Baby Adams criticou publicamente a indicação da atriz brasileira Fernanda Torres ao Oscar de Melhor Atriz, chamando-a de "injusta" por acreditar que sua amiga Marianne Jean-Baptiste tenha sido preterida. D’Baby Adams também promoveu o envolvimento de Torres em um escândalo de blackface no início da carreira, chamando sua atuação de "básica" e apoiando ativamente Demi Moore na categoria. A rivalidade se intensificou quando D’Baby Adams trouxe à tona controvérsias similares envolvendo a mãe de Torres, Fernanda Montenegro, que também teria participado de um episódio de blackface. Seus comentários foram vistos como uma tentativa de minar a campanha de Torres ao Oscar, gerando reações negativas tanto da indústria quanto de fãs brasileiros.
- Comentários sobre Ícones da Música: D’Baby Adams nunca hesitou em criticar músicos que se aventuram na atuação. No início dos anos 90, Madonna e Cher foram frequentemente alvo dos comentários sarcásticos da atriz. Sobre Madonna, D'Baby Adams a comparou a uma versão genérica e de baixo custo de Marilyn Monroe. Já em relação a Cher, D'Baby afirmou que o Oscar de Melhor Atriz conquistado por ela era a maior vergonha da Academia, resultado de puro lobby e uma campanha agressiva. Ela já classificou as performances de Lady Gaga como "canastronas" e descreveu as tentativas de Beyoncé como "pouco convincentes". Suas declarações frequentemente ganharam destaque na mídia, com fãs das artistas acusando-a de ser desnecessariamente dura. Em resposta, D’Baby Adams declarou: "Atuar é uma arte. Nem todo mundo consegue fazer."
Apesar das controvérsias, D’Baby Adams continua inabalável em suas opiniões, afirmando que valoriza a honestidade mais do que a diplomacia. Embora suas rivalidades ocasionalmente ofusquem seu trabalho, elas também consolidaram sua reputação como uma figura destemida e inflexível na indústria do entretenimento.
Honrarias e Prêmios
Ao longo de sua carreira, D'Baby Adams recebeu inúmeras honrarias, incluindo:
Academy Honorary Award
- 2018: Em reconhecimento às suas extraordinárias contribuições para o cinema, teatro e televisão, e pelo seu compromisso inabalável com a diversidade e representação nas artes.
BAFTA Award
- 1999: Melhor Atriz em Papel Coadjuvante por The Edge of Tomorrow.
BAFTA Games Award
- 2022: Interpretação em Papel Coadjuvante por God of War Ragnarök.
BAFTA TV Award
- 1990, 1991, 1992: Melhor Atriz por Your Eyes.
British Independent Film Awards
- 1995: Melhor Atriz por Shadows on the Congo.
Critics' Circle Theatre Award
- 2024: Melhor Atriz por Richard III.
Dame Commander of the Order of the British Empire
(DBE)
- 2010: Por seus serviços às artes e seu trabalho na promoção da igualdade racial.
Evening Standard Theatre Award
- 2008: Melhor Atriz por Hamlet.
- 2010: Melhor Peça por escrever The Black Fire Within.
- 2019: Melhor Performance Musical por Your Eyes II: The Musical.
- 2024: Melhor Atriz por Richard III.
Game Awards
- 2019: Melhor Interpretação por Call of Duty: Modern Warfare.
- 2022: Melhor Interpretação por God of War Ragnarök.
- 2023: Melhor Interpretação por Star Wars Jedi: Survivor.
Golden Globe Awards
- 1995: Melhor Atriz em Filme – Drama Shadows on the Congo.
- 1998: Melhor Atriz em Filme – Musical ou Comédia por The Edge of
Tomorrow.
Grammy Awards
- 1977: Indicada para Melhor Performance Urbana Contemporânea por "D'Baby is Speaking".
Laurence Olivier Award
- 1974: Melhor Atriz em Peça ou Musical por This Girl is So Crazy.
- 2014:
Realização de Destaque em Teatro Afiliado por produzir Black Voices
of the Windrush.
- 2016: Melhor Atriz em Papel Coadjuvante por Coriolanus.
- 2019: Melhor Musical Novo por escrever/produzir Your Eyes II: The Musical.
- 2024: Melhor Atriz Coadjuvante em Peça ou Musical por Richard III.
London Film Critics Circle Awards
- 1998:
Atriz Coadjuvante Britânica do Ano por The Edge of Tomorrow.
Primetime Emmy Awards
- 2005:
Melhor Atriz Convidada em Série Dramática por The Wire.
Royal Television Society Programme Awards
- 1990, 1995: Atriz por Your Eyes.
Sundance Film Festival
- 1997:
Prêmio Especial do Júri por Elenco de Conjunto por Echoes of a Creole Heart.
Tony Awards
- 1977: Melhor Performance de Atriz Principal em Peça por This Girl is So
Crazy.
- 1999: Melhor Performance de Atriz Principal em Peça por This Girl is So Crazy: A 25th Anniversary Celebration.
- 2002: Melhor Performance de Atriz Principal em Peça por Medea.
- 2019: Melhor Performance de Atriz Principal em Peça por Your Eyes II: The Musical.
Créditos de Atuação
- Teatro:
- 1974: This Girl is So Crazy
- 1978: Oh My Gosh
- 1981: Someone is Sexing
- 1983: Baby, Please
- 1999: This Girl is So Crazy: A 25th Anniversary Celebration
- 2002: Medea
- 2008: Hamlet
- 2010: The Black Fire Within (Somente escritora e produtora)
- 2014: Black Voices of the Windrush (Somente escritora e produtora)
- 2016: Coriolanus
- 2019: Your Eyes II: The Musical
- 2024: Richard III
- Televisão:
- 1989: Your Eyes
- 2005: The Wire
- 2026: Euphoria
- Cinema:
- 1985: A Cor Púrpura
- 1995: Shadow of the Congo
- 1997: Echoes of a Creole Heart
- 1998: The Edge of Tomorrow
- 2000: Beneath the Surface
- 2025: Black and Powerful
- 2025: Crown & Conflcit
- 1976: "D'Baby is Speaking", single de 7 polegadas e cassete (EUA e Reino Unido).
- 1997: Echoes of a Creole Heart: Music from the Motion Picture, trilha sonora.
- 2025: "This D'Baby is So Crazy: Why I Speak and People Sit and Listen" (memórias).
Legado
Désirée "D'Baby" Adams é amplamente considerada uma das figuras mais influentes no teatro e cinema britânicos. Seu trabalho quebrou barreiras para artistas negros e remodelou o cenário cultural. Ela é frequentemente chamada de a "Dama do Teatro Britânico", a "Baronesa das Artes Britânicas" e "Lenda Viva do Teatro Britânico".
D'Baby Adams
Early Life
Désirée Adams was born on March 15, 1961, in London, England, to Samuel and Marie-Thérèse Adams, immigrants from the Caribbean island of Saint Lucia who arrived in England in 1955 as part of the Windrush Generation. Her father, Samuel, was a skilled carpenter, and her mother, Marie-Thérèse, was a seamstress. The family settled in London's Notting Hill neighborhood, where D'Baby Adams grew up immersed in both her Saint Lucian heritage and British culture. She has a younger sister, Danika Evangeline Adams, born in 1970.
Career
1973–1975: Rise to Stardom
By 1973, D'Baby Adams had lost her parents and was left to care for her younger sister, Daneka; while Daneka was placed in foster care, Adams survived on the streets of London as a beggar. At age 12, D'Baby Adams began singing outside Shakespeare's Globe Theatre to support herself. Her renditions of songs from the popular musical Jesus Christ Superstar drew small but captivated crowds. Her performances caught the attention of Italian actor Giovanni Moretti, who recommended her to British theater producer Cameron Mackintosh.
In 1974, she made her West End debut in the play This Girl is So Crazy, playing the lead role of Audrey Whitaker, a spirited and defiant girl in Victorian England. Her performance earned her the nickname "D'Baby," inspired by the play's iconic line: "When D'Baby speaks, everyone sits and listens." At 13 years old, she became the first Black woman to lead a West End production. This Girl is So Crazy was hailed by critics as the greatest theatrical play of the 20th century. The production attracted the attention of the British Royal Family, with Queen Elizabeth II attending a performance in the West End and praising the young actress's performance. Decades later, this recognition played a significant role in D'Baby Adams being granted the title of Dame of the British Arts. The play ran for two years, during which D'Baby Adams won the Laurence Olivier Award for Best Actress in a Play or Musical.
1976–1977: Broadway Success
![]() |
| This Girl is So Crazy poster |
The success of This Girl is So Crazy led to its transfer to Broadway under the direction of Andrew Lloyd Webber. D'Baby Adams reprised her role as Audrey Whitaker for two additional years, concluding her run in 1977 at the age of 16. Her performance earned her a Tony Award for Best Actress, making her one of the youngest recipients of the award. The play's closing night in London's West End became one of the most notable events in West End history, with D'Baby Adams delivering a powerful monologue accompanied by strobe lights and a recitation on "the power of the Black woman." The audience gave a record-breaking 94-minute standing ovation.
1978–1982: Fringe Theater and Coming-of-Age Roles
Following her success in This Girl is So Crazy, D'Baby Adams transitioned to London's fringe theater scene, taking on roles that reflected her journey as a young woman and artist. In 1978, she starred in the fringe production Oh My Gosh, co-starring with actress Emma Sullivan. The play, written by emerging playwright Julian Hartley, explored themes of teenage rebellion, identity, and self-discovery in post-punk Britain. D'Baby Adams played the role of Lila, a 16-year-old girl navigating the complexities of friendship, family, and first love. Critics praised her ability to convey raw emotion and vulnerability, marking a departure from the larger-than-life persona of "D'Baby."
In 1981, D'Baby Adams took on another experimental role in Someone Is Sexing, a provocative play by playwright and director Miranda Cole. Staged at the Young Vic, the production delved into themes of sexual awakening, societal expectations, and the struggles of young women in a rapidly changing world. D'Baby Adams played Jasmine, a 19-year-old art student grappling with her desires and ambitions. The play's candid exploration of sexuality and its use of multimedia elements, including projected visuals and live music, made it a standout in the fringe theater scene.
1983–1984: Baby, Please and the Turning Point
![]() |
| D'Baby Adams in 1998 leaving the Central Station premiere early |
During the production, tensions between D'Baby Adams and Hargrove reportedly escalated offstage, with Hargrove making racially charged remarks and displaying unprofessional behavior. These conflicts came to a head during a performance when Hargrove ad-libbed a derogatory comment directed at D'Baby Adams. In a moment that would become legendary in British theater history, D'Baby Adams broke character, slapped Hargrove across the face, and delivered an impassioned rebuke: "When D'Baby Adams speaks, you sit and listen." The audience erupted in shock and applause, and the incident quickly became the talk of the theater world.
While some critics condemned D'Baby Adams' actions as unprofessional, others praised her for standing up to racism and abuse in an industry that often silenced marginalized voices. The phrase "When D'Baby Adams speaks, everyone sits and listens" became a rallying cry for empowerment and resistance, solidifying her reputation as a fearless and assertive figure in British theater. However, the incident also led to her being labeled as "difficult to work with" by some industry insiders, a characterization she has openly challenged as a double standard faced by Black women in the arts.
1985–1988: Hollywood Debut and Hiatus
In 1985, D'Baby Adams made her Hollywood debut in Steven Spielberg's The Color Purple, playing the role of Miss Betty, a mischievous maid. The film's production was marked by a feud between D'Baby Adams and co-star Oprah Winfrey. The tension between the two actresses reportedly stemmed from creative differences and clashes over their respective roles in the film. The feud became so intense that D'Baby Adams later revealed it nearly drove her to quit acting altogether.
The emotional toll of the conflict, combined with the pressures of her rising fame, led D'Baby Adams to take a sabbatical from acting. Feeling disillusioned with the industry, she spent several years away from the spotlight, traveling to India in search of spiritual clarity and purpose. This period of introspection proved transformative for D'Baby Adams, who later described it as a necessary step in her personal and professional journey.
1989–1994: Transition to Television and Your Eyes
![]() |
| D'Baby Adams in 2015 Vogue spread |
1995–2000: Independent Films and This Girl is So Crazy Revival
Following the success of Your Eyes, D'Baby Adams shifted her focus to independent films, seeking out challenging and unconventional roles. Between 1995 and 2000, she worked on a series of critically acclaimed projects, including:
- Shadows on the Congo (1995): Directed by Mike Leigh, this British drama explored the lives of a group of immigrants living in London during the 1990s. D'Baby Adams played Marlene, a single mother and aspiring poet struggling to balance her dreams with the harsh realities of life. Her performance earned her the British Independent Film Award for Best Actress and a Golden Globe for Best Actress in a Drama.
- Echoes of a Creole Heart (1997): In this American indie drama directed by John Sayles, D'Baby Adams starred alongside Alfre Woodard and David Strathairn. She portrayed Grace, a jazz singer in 1950s New Orleans grappling with racial segregation and personal loss. The film premiered at the Sundance Film Festival and won the Special Jury Prize for Ensemble Cast, with D'Baby Adams' performance singled out for its raw intensity and musicality.
- The Edge of Tomorrow (1998): Directed by Lynne Ramsay, this experimental British film followed the story of a young girl (played by Samantha Morton) and her relationship with her estranged aunt, played by D'Baby Adams. Her role as Eleanor, a free-spirited artist battling addiction, showcased her versatility and earned her a London Film Critics' Circle Award for Best Supporting Actress and a Golden Globe for Best Actress in a Musical or Comedy.
- Beneath the Surface (2000): In this psychological thriller directed by Darren Aronofsky, D'Baby Adams starred opposite Ellen Burstyn. She played Dr. Naomi Carter, a psychiatrist investigating a series of mysterious events in a small New England town. The film premiered at the Toronto International Film Festival and won the Independent Spirit Award for Best Cinematography, with D'Baby Adams' performance described as "mesmerizing" by critics. D'Baby Adams also co-directed the film, marking her debut as a filmmaker.
In 1999, after filming The Edge of Tomorrow, D'Baby Adams teamed up once again with Cameron Mackintosh for a commemorative revival of This Girl is So Crazy: A 25th Anniversary Celebration. During the limited run, D'Baby expertly reprised her role as Audrey Whitaker, and the play was expanded with an additional act, entirely written by her. The revival was a huge critical and commercial success, and it became a key moment in D'Baby’s return to the theater in the following decade, further solidifying her position as one of the most important figures in British theater and reinforcing her claim to the title of Dame of British Theatre.
2000s: Return to Mainstream Theater and Television
After her independent film era, D'Baby Adams returned to mainstream theater, taking on iconic roles in Shakespearean and classical plays. Her performances during this period were widely celebrated, earning her numerous awards and cementing her status as one of the greatest stage actresses of her generation.
- Medea (2002): D'Baby Adams starred as the titular character in Medea, a modern adaptation of Euripides' tragedy, which premiered in London's West End before transferring to Broadway. Her portrayal of the vengeful sorceress was described as "electrifying" and "heartbreaking" by critics. She won the Tony Award for Best Actress for her Broadway performance.
- The Wire (2005): D'Baby Adams guest-starred in the critically acclaimed HBO series The Wire, playing Dr. Lenora James, a compassionate but no-nonsense school principal in Baltimore. Her performance, though brief, was widely praised and earned her the Primetime Emmy Award for Outstanding Guest Actress in a Drama Series. This marked her first major television award in the United States.
- Hamlet (2008): In a groundbreaking production of Hamlet at the National Theatre, D'Baby Adams played Gertrude, Hamlet's mother. Directed by Nicholas Hytner, the production reimagined Gertrude as a more active and complex character. The final performance of Hamlet earned D'Baby Adams a record-breaking 135-minute standing ovation, an unprecedented achievement in world theater. Adams' performance earned her the Evening Standard Theatre Award for Best Supporting Actress and the Critics' Circle Theatre Award for Best Actress.
2010s: Continued Acclaim and Writing
![]() |
| D'Baby Adams wins Best Actress award for Coriolanus |
- The Black Fire Within (2010): A play she wrote and produced, exploring the lives of Caribbean immigrants in 1950s London. The production won the Evening Standard Theatre Award for Best New Play.
- Black Voices of the Windrush (2014): A documentary theater piece she co-produced, based on interviews with members of the Windrush Generation. It received the Olivier Award for Outstanding Achievement in Affiliate Theatre.
D'Baby Adams also returned to acting during this period, starring in productions such as:
- Coriolanus (2016): D'Baby Adams took on the role of Volumnia, the formidable mother of Coriolanus, in a critically acclaimed production at the Royal Shakespeare Company. Her performance was praised for its "commanding presence and emotional depth," earning her the Olivier Award for Best Supporting Actress.
- Your Eyes II: The Musical (2019): Based on her iconic 1989 TV series, Your Eyes II: The Musical premiered in the West End, with D'Baby Adams reprising her role as Dr. Amara Johnson. The musical, which she also co-produced, was a commercial and critical success, winning the Olivier Award for Best New Musical and earning D'Baby Adams the Evening Standard Theatre Award for Best Actress in a Musical and the Tony Award for Lead Actress in its Broadway run.
In 2018, D'Baby Adams was awarded an Honorary Academy Award for her "extraordinary contributions to film, theater, and television, and for her unwavering commitment to diversity and representation in the arts."
2020s: Continued Success and Upcoming Projects
![]() |
| D'Baby Adams as Queen Margaret in Richard III |
- Richard III (2024): D'Baby Adams played Queen Margaret in Richard III, directed by Sam Mendes at the Old Vic. Her performance was hailed as "a masterclass in Shakespearean gravitas," earning her the Olivier Award for Best Supporting Actress, the Evening Standard Theatre Award, and the Critics' Circle Theatre Award.
- Black and Powerful (2025): D'Baby Adams is set to star in the highly anticipated A24 film Black and Powerful, directed by Barry Jenkins. The film tells the story of Lashonda Williams, a fiercely independent woman who challenges systemic oppression in a small Southern town during the 1970s. Early buzz suggests that D'Baby Adams' performance could earn her an Academy Award nomination for Best Actress.
- Crown & Conflict (2025): D’Baby Adams will star as Queen Elizabeth II in Crown & Conflict, a biographical film directed by Yorgos Lanthimos. The casting of Adams, a Black actress, has sparked debate, with some praising its innovative approach while others question historical accuracy. The production emphasizes artistic interpretation over strict realism. The first official image shows Adams in a white gown and an African-inspired tiara, signaling a distinctive portrayal of the British monarch.
- Euphoria (2026): Set for release in 2026, D'Baby Adams is slated to join the cast of HBO's global phenomenon Euphoria, portraying the madam Aunt LaChanze. Her character will take in the protagonist Rue (Zendaya) at her brothel after Rue loses everything to drug addiction.
D'Baby Adams is also set to release her memoir, This D'Baby is So Crazy: Why I Speak and People Sit and Listen, in 2025. The rights to the book have been acquired by Searchlight Pictures, with a biopic adaptation in development starring Angela Bassett as D'Baby Adams.
Music Career
In 1976, following the success of This Girl is So Crazy, D'Baby Adams ventured into music with the release of her single "D'Baby is Speaking." The song, which featured the now-iconic chorus "sit, sit, sit, when D'Baby speaks, everybody sit (sit, sit, sit)...," was a direct reference to her famous line from the play. The single reached number one on the UK Singles Chart and peaked at number 15 on the US Billboard Hot 100 following a controversial performance on Saturday Night Live. However, the song was met with mixed reactions, with some critics calling the lyrics self-indulgent and gimmicky. D'Baby Adams later expressed regret about the song, describing the experience as "exploitative" and "out of alignment with my artistic values." She has since forbidden any commercial sale or streaming of the song, making it a rare and sought-after piece of her legacy.
D'Baby Adams recorded jazz classics for Echoes of a Creole Heart (1997), in which she portrayed Grace, a jazz singer in 1950s New Orleans. Among the re-recorded songs were "Ain’t Misbehavin’," "On the Sunny Side of the Street," "Do You Know What It Means to Miss New Orleans," and "St. Louis Blues." The soundtrack was a commercial success, reaching number one on the UK charts and the Billboard 200 in the United States, where it remained for weeks.
In an interview with Vanity Fair in 2010, D'Baby Adams revealed that she had recorded jazz songs about the experience of Black women from St. Lucia in Europe, but was still waiting for the right moment to release them, stating that the world wasn't yet ready for the Black excellence the project represented.
In 2022, she recorded jazz classics alongside Tony Bennett, her close friend since 1991 when they were neighbors in Ohio. After Bennett's death before the project was completed, D'Baby announced on social media in 2023 that the recordings would be released in the future, but not at that time, as she was still grieving.
Video Games
D'Baby Adams has also lent her voice to select video game titles over the years, including Star Wars Jedi: Survivor, Death Stranding 2: On the Beach, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, Call of Duty: Modern Warfare, God of War Ragnarök, as well as Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii. For her voice acting work, Adams has won three Game Awards and one BAFTA Games Award.
Activism and Advocacy
Black Activism
![]() |
| D'Baby Adams visiting a refugee camp for Black displaced persons |
One of her most notable campaigns has been her longstanding effort to eradicate blackface and other racially insensitive practices in theater, film, and television. Beginning in the early 1990s, D'Baby Adams publicly called out productions that perpetuated harmful stereotypes or used blackface, urging theaters and studios to adopt more inclusive casting practices.
D'Baby Adams has also been a vocal supporter of initiatives to increase opportunities for Black artists behind the scenes, including writers, directors, and producers. She has mentored emerging talent through programs like The D'Baby Foundation, which she established in 2005 to provide scholarships, training, and resources for underrepresented artists. The foundation has supported over 200 individuals in pursuing careers in the arts, many of whom have gone on to achieve success in their respective fields.
Trans Rights Advocacy
In 2001, D'Baby Adams wrote a series of reflections at St. Patrick's Cathedral in Dublin, Ireland, in which she addressed issues related to trans women, particularly those living on the streets. These writings were later shared as part of her activism for trans women's rights.
Personal Life
![]() |
| D'Baby Adams attending the 2025 Academy Awards |
In 1984, she briefly married Scottish actor Alistair Naismith, but their relationship was marked by public arguments, leading to a swift divorce. Later that year, she married Italian theater director Paolo Aversani, a relationship that lasted until 1988 when reports surfaced of emotional and financial disputes.
After a hiatus from marriage, D'Baby Adams tied the knot with Trinidadian poet Desmond Cruz-Rose in 1994, but the relationship ended in 1996 due to his controlling behavior. She then married Venezuelan painter Rafael Zago in 1996, though their fiery romance ended just a year later.
In 1998, she wed British aristocrat Rupert Cavendish, but their marriage ended in 2001 amid rumors of his numerous affairs. She later married Russian ballet dancer Dmitri Cezimov in 2002, but the cultural differences between them led to a divorce in 2003.
Her 2004 marriage to Jamaican musician Lennox Abia was short-lived, ending in 2005, reportedly due to his struggle with addiction. She then married English guitarist Graham Whitmore in 2006, but their conflicting careers led to a split in 2007.
D'Baby Adams married Nigerian filmmaker Adeyemi Okafor in 2007, and while their relationship seemed stable, it ended in 2010 amid accusations of physical abuse. She then wed Japanese sculptor Kenji Aoki in 2010, but their marriage ended within a year.
![]() |
| D'Baby Adams and former husband Sebastian Langley in 2011 |
In 2011, she had two short-lived marriages—first to British businessman Sebastian Langley, then to Portuguese chef Tomás Sottomayor, both of whom allegedly engaged in extramarital affairs.
Her longest marriage was to French fashion designer Laurent Marchand, whom she married in 2013. Their relationship lasted until 2020, with D'Baby Adams later revealing that while he was her most stable partner, they grew apart over time. She is currently married to Welsh jazz musician Gareth Vaughan, whom she wed in 2020.
Despite her numerous marriages, D'Baby Adams has never wanted to have children. She has famously stated, "My only child is theater itself."
Religion
D'Baby Adams identifies as Anglican but has also embraced elements of the Rastafari movement, owing to her Saint Lucian heritage. Additionally, she has expressed a deep connection to the Yoruba religion, believing that worshipping the Orisha brings her closer to her ancestors. Her spiritual beliefs are a central aspect of her identity, influencing both her personal philosophy and artistic endeavors.
Political Views
D'Baby Adams is known for her strong support of the Labour Party, advocating for policies that promote social welfare, workers' rights, and equality. However, her political views have come under scrutiny due to controversial comments regarding immigration. Despite her own immigrant heritage, with her parents hailing from the Caribbean, D'Baby Adams has expressed opposition to the immigration of Muslims, claiming that, in her view, Caribbean immigrants brought a strong work ethic, while, in contrast, Muslim immigrants were responsible for bringing "chaos" and contributing to what she called a "culture of laziness."
Controversies
D'Baby Adams is known for her blunt and unfiltered honesty, which has often led to public feuds and controversies throughout her career. Her outspoken nature has made her a polarizing figure, with some praising her for her authenticity and others criticizing her for being overly confrontational.
- Feud with Oprah Winfrey: During the production of Steven Spielberg's The Color Purple in 1985, D'Baby Adams and Oprah Winfrey became embroiled in a highly publicized feud that nearly derailed D'Baby Adams' career. The feud escalated to the point where D'Baby Adams directed sharp, sassy comments at Winfrey, including calling her "a glorified talk show host trying to act" and quipping, "Some people need a microphone to be heard, but I don’t—when D'Baby speaks, everyone listens." The conflict became so intense that D'Baby Adams later admitted it nearly drove her to quit acting altogether. Years later, when D'Baby Adams won the Tony Award for Lead Actress in a Musical for Your Eyes II: The Musical in 2019, she felt a sense of vindication. In her acceptance speech, she delivered a pointed remark: "When D'Baby speaks, everyone sits and listens," a clear nod to her past struggles and a moment where Winfrey, seated in the audience, had no choice but to listen.
- Accusation of Xenophobia: In an interview on The Oprah Winfrey Show in 2000, D'Baby Adams sparked controversy when she claimed she was ready to leave the United States after filming Beneath the Surface (2000). Although she made the comment in a joking tone, she reiterated that her focus was on the UK and Europe, where, according to her, art was more vibrant and intense. Her statements, including jokingly calling Americans "basic and tacky," led to backlash in the United States and were criticized by Joan Rivers. In response, D'Baby sarcastically remarked that she didn't even know Rivers was still alive.
- Conflict with Barbra Streisand: In 1995, during an interview on the BBC’s Radio 2’s Afternoon Show, D'Baby Adams caused discomfort by directly telling Barbra Streisand that she was a singer from the 70s, a time when D'Baby was still a child. The comment created tension, with Barbra being photographed leaving the studio angrily, which was widely covered by tabloids in the UK.
Dispute with Elton John: In the 90s, D'Baby Adams had a falling out with Elton John after D'Baby criticized his behavior at Lady Diana’s funeral, a personal friend of Adams. In an interview on The Jonathan Ross Show, D'Baby stated that Elton acted as if he were the star of the event. Elton responded in NME, suggesting that D'Baby should focus more on acting rather than giving unsolicited opinions. The tension between them culminated at the 1999 BAFTA Awards, where Elton presented the Best Actress in a Supporting Role category, in which D'Baby was nominated for her performance in The Edge of Tomorrow (1998). Upon receiving her award, D'Baby commented, “Seems there’s only room for one Dame in this country,” sarcastically referencing her rival, who left the stage before the end of her speech, visibly irritated.Incident with Elton John - Criticism of Viola Davis: D’Baby Adams sparked controversy with dismissive remarks about Viola Davis’s performance in the 2011 film The Help. In an interview with Vogue UK, Adams stated, “I would never waste my talent playing some random maid just to serve white performative empathy.” She further described Davis’s acting as “over-the-top” and “embarrassing.”
- Feud with Dame Judi Dench: D'Baby Adams has publicly clashed with Dame Judi Dench over the title of "Dame of British Theater." In a 2022 interview, D'Baby Adams claimed that the title rightfully belonged to her, stating, "I’ve broken barriers that others couldn’t even imagine. Some people climbed their way to the top on the backs of white privilege, while I had to fight for every inch of my space." While she did not name Dench directly, the comments were widely interpreted as a critique of Dench’s career, sparking a heated debate about race and privilege in the arts.
- Criticism of Cynthia Erivo: D'Baby Adams has been vocal in her disapproval of comparisons between herself and Cynthia Erivo, whom many have called "the new D’Baby." In a 2020 interview, D'Baby Adams dismissed Erivo as a "lesser version" of herself, stating, "There’s only one D’Baby. Imitations will always fall short." The comments caused a rift between the two actresses, with Erivo later stating that she admired D'Baby Adams but found her remarks "disheartening."
- Oscar Feud with Fernanda Torres: In 2025, D'Baby Adams publicly criticized Brazilian actress Fernanda Torres’ Oscar nomination for Best Actress, calling it "unfair" given the snub of her close friend Marianne Jean-Baptiste. D'Baby Adams also brought attention to Torres’ involvement in a blackface scandal earlier in her career, calling her performance "basic" and actively supporting Demi Moore in the category instead. She further escalated the feud by highlighting similar controversies involving Torres’ mother, Fernanda Montenegro, who had also been involved in a blackface scandal. D'Baby Adams’ comments were seen as an attempt to undermine Torres’ Oscar campaign, sparking backlash from some in the industry and Brazilian fans.
- Comments on Music Icons: D'Baby Adams has not shied away from criticizing musicians who venture into acting. In the early 90s, Madonna and Cher were frequent targets of the actress's biting remarks. Regarding Madonna, D'Baby compared her to a cheap, generic version of Marilyn Monroe. As for Cher, D'Baby claimed that her Oscar for Best Actress was the biggest disgrace in the Academy’s history, the result of sheer lobbying and an aggressive campaign. She has called Lady Gaga’s performances "overwrought" and described Beyoncé’s acting attempts as "unconvincing." Her comments have often made tabloid headlines, with fans of both artists accusing D'Baby Adams of being unnecessarily harsh. In response, D'Baby Adams has stated, "Acting is a craft. Not everyone can do it."
Despite the controversies, D'Baby Adams has remained unapologetic about her opinions, often stating that she values honesty over diplomacy. While her feuds have occasionally overshadowed her work, they have also cemented her reputation as a fearless and uncompromising figure in the entertainment industry.
Honors and Awards
Throughout her career, D'Baby Adams has received numerous honors, including:
Academy Honorary Award
- 2018: In
recognition of her extraordinary contributions to film, theater, and
television, and for her unwavering commitment to diversity and
representation in the arts.
BAFTA Award
- 1999: Best Actress in a Supporting Role for The Edge of Tomorrow.
BAFTA Games Award
- 2022: Performer in a Supporting Role for God of War Ragnarök.
BAFTA TV Awards
- 1990, 1991, 1992: Best Actress for Your Eyes.
British Independent Film Awards
- 1995: Best
Actress for Shadows on the Congo.
Critics' Circle Theatre Award
- 2024: Best
Actress for Richard III.
Dame Commander of the Order of the British Empire
(DBE)
- 2010: For
her services to the arts and her work in promoting racial equality.
Evening Standard Theatre Award
- 2008: Best
Actress for Hamlet.
- 2010: Best
Play for writing The Black Fire Within.
- 2019: Best
Musical Performance for Your Eyes II: The Musical.
- 2024: Best
Actress for Richard III.
Game Awards
- 2019: Best Performance for Call of Duty: Modern Warfare.
- 2022: Best Performance for God of War Ragnarök.
- 2023: Best Performance for Star Wars Jedi: Survivor.
Golden Globe Awards
- 1995: Best
Actress in a Motion Picture – Drama for Shadows on the Congo.
- 1998: Best
Actress in a Motion Picture – Musical or Comedy for The Edge of
Tomorrow.
Grammy Awards
- 1977:
Nominee for Best Urban Contemporary Performance for "D'Baby
is Speaking".
Laurence Olivier Award
- 1974: Best
Actress in a Play or Musical for This Girl is So Crazy.
- 2014:
Outstanding Achievement in Affiliate Theatre for producing Black Voices
of the Windrush.
- 2016: Best
Actress in a Supporting Role for Coriolanus.
- 2019: Best
New Musical for writing/producing Your Eyes II: The Musical.
- 2024: Best
Supporting Actress in a Play or Musical for Richard III.
London Film Critics Circle Awards
- 1998:
British Supporting Actress of the Year for The Edge of Tomorrow.
Primetime Emmy Awards
- 2005:
Outstanding Guest Actress in a Drama Series for The Wire.
Royal Television Society Programme Awards
- 1990, 1995: Female Actor for Your Eyes.
Sundance Film Festival
- 1997:
Special Jury Prize for Ensemble Cast for Echoes of a Creole Heart.
Tony Awards
- 1977: Best
Performance by a Leading Actress in a Play for This Girl is So
Crazy.
- 1999: Best Performance by a Leading Actress in a Play for This Girl is So Crazy: A 25th Anniversary Celebration.
- 2002: Best
Performance by a Leading Actress in a Play for Medea.
- 2019: Best Performance by a Leading Actress in a Play for Your Eyes II: The Musical.
Acting credits
- Theater:
- 1974: This Girl is So Crazy
- 1978: Oh My Gosh
- 1981: Someone is Sexing
- 1983: Baby, Please
- 1999: This Girl is So Crazy: A 25th Anniversary Celebration
- 2002: Medea
- 2008: Hamlet
- 2010: The Black Fire Within (Writer and producer only)
- 2014: Black Voices of the Windrush (Writer and producer only)
- 2016: Coriolanus
- 2019: Your Eyes II: The Musical
- 2024: Richard III
- Television:
- 1989: Your Eyes
- 2005: The Wire
- 2026: Euphoria
- Cinema:
- 1985: The Color Purple
- 1995: Shadow of the Congo
- 1997: Echoes of a Creole Heart
- 1998: The Edge of Tomorrow
- 2000: Beneath the Surface
- 2025: Black and Powerful
- 1976: "D'Baby is Speaking" US and UK 7-inch and cassette single.
- 1997: Echoes of a Creole Heart: Music from the Motion Picture, soundtrack.
- 2025: "This D'Baby is So Crazy: Why I Speak and People Sit and Listen" memoir.
Legacy
Désirée "D'Baby" Adams is widely regarded as one of the most influential figures in British theater and film. Her work has broken barriers for Black artists and reshaped the cultural landscape. She is often referred to as "Dame of the British Theatre", "Baroness of the British Arts" and "Living Legend of the British Theatre".









